De Chinese Landwind X7 lijkt als twee druppels water op een Land Rover, maar kost een derde van de prijs. Volgens sommige experts geeft dit de verkoop van het origineel juist een duwtje in de rug.
Deze week gaat in China de Landwind X7 in de verkoop, schrijft Bloomberg. Schuin dak, verzonken deurpanelen en brede spatborden. Sprekend een Land Rover Evoque. Maar de Landwind is een stuk goedkoper: omgerekend nog geen 20.000 euro, terwijl een Evoque in China 58.810 euro doet.
Toeval? Land Rover denkt van niet. De topman van Jaguar Land Rover, Ralf Speth, had eerder dit jaar scherpe kritiek op wat hij de ‘knippen-en-plakken’-mentaliteit van Chinese automakers noemde. Vorig jaar zei Jaguar Land Rover nog dat het onderzoek deed naar mogelijk plagiaat van onderdelen van het Evoque-ontwerp door Landwind.
Jaguar Land Rover wil nu niet zeggen of het stappen gaat ondernemen tegen Landwind. Wél dat het zijn intellectueel eigendom “zeer ernstig” neemt. Noch Landwind, noch moederbedrijf Jiangling wil reageren.
Prijzen verlaagd
Op het eerste gezicht heeft het Jaguar Land Rover, eigendom van het Indiase Tata-concern, reden om bezorgd te zijn. Het afgelopen jaar zakte de vraag uit China in met 27 procent. De Britse automaker heeft de prijzen van zijn modellen in China verlaagd, en stelde ook de verwachte verkoopcijfers naar beneden bij. De verwachting is dat de winst van Tata Motors het afgelopen kwartaal met 40 procent is gedaald. Een dag nadat de X7 in de verkoop gaat, komt Tata met zijn kwartaalcijfers.
Maar sommige analisten denken dat de Landwind X7 juist goed kan uitpakken voor de verkoop van de Evoque. John Zeng bijvoorbeeld, automarkt-expert uit Shanghai. “Ik heb uit de media begrepen dat consumenten wel degelijk doorhebben dat de X7 namaak is”, zegt Zeng. “Op een bepaalde manier is dit reclame voor de Evoque.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl